Zoek naar je toekomstige baan

Puk over Aerospace

Aerospace

De Aerospace sector in Nederland is een belangrijke en bloeiende industrie die zich richt op het ontwerpen, produceren en onderhouden van lucht- en ruimtevaartuigen en componenten. De sector is van groot belang voor de economie van Nederland, zowel direct als indirect, en biedt werk aan grote hoeveelheden professionals. Wij hebben nauwe contacten met allerlei partijen actief in de Aerospace Industrie, zowel nationaal als internationaal, en zijn zodoende op de hoogte van de mogelijkheden en ontwikkelingen binnen deze sector.  

Werken in Aerospace

Aerospace is een groot onderdeel van WFS PRO en dat is te zien aan onze opdrachtgevers. Wij werken samen met opdrachtgevers zoals: GKN Fokker, Pal-V, SAM XL, Avion, Fokker Services en Conscious Aerospace.

Puk vertelt wat meer over een aantal van onze opdrachtgevers: “In Nederland hebben we diverse bedrijven die actief zijn in Aerospace, elk met hun specialisme. GKN Fokker specialiseert zich bijvoorbeeld in een aantal componenten van luchtvaarttoestellen, zoals het landingsgestel of de kabelbomen. Maar GKN Fokker focust zich ook op ontwikkelingen zoals het elektrificeren van de luchtvaart. PAL-V is bezig met het ontwikkelen van een vliegende auto, Conscious Aerospace heeft juist weer de full focus liggen op vliegen op waterstof. Naast interessante ontwikkelingen is het onderhoud minstens zo belangrijk, oftewel MRO aan de toestellen, waar we ook actief in zijn.” 

Ook gaat Puk dieper in op het soort werk en de functies: “Bij WFS PRO ligt de focus vooral op Engineering, denk hierbij aan onder andere Electrical Engineers, Mechanical Engineers of Manufacturing Engineers. Aerospace is een bijzondere industrie waar veiligheid natuurlijk bovenaan staat, veel meer nog dan in bijvoorbeeld Automotive. Dat vereist een bepaalde manier van denken en werken; iemand moet interesse hebben in de luchtvaart, in die veiligheid en alle processen daaromheen. Dan hebben we het nog niet over het feit dat de ontwikkelingen van vandaag misschien pas over 20 jaar de lucht ingaan.”

Ontwikkelingen in de industrie

Zoals eerder kort benoemd zijn een aantal van onze opdrachtgevers bezig met vliegen op waterstof en het elektrificeren van luchtvaart; duurzaamheid wordt een steeds belangrijker onderwerp en dit is terug te zien in de industrie. Duurzaamheid wordt langzamerhand een voorwaarde voor bedrijven, producten, diensten of ontwikkelingen. Binnenkort lees je meer over deze ontwikkelingen in een artikel over Green Aviation. Samen met Maurice Taks duiken we in de onderwerpen vliegen op waterstof en elektrisch vliegen, en hoe onze opdrachtgevers hiermee bezig zijn.

Green Aviation is niet de enige ontwikkeling in de industrie. Onze opdrachtgever PAL-V is bezig met het ontwikkelen van vliegende auto’s. Puk vertelt hier meer over: “PAL-V is heel ver in de ontwikkeling en wil op korte termijn gaan produceren. De auto is goedgekeurd om de weg op te gaan, maar nog niet om te mogen vliegen.” Ook vertelt Puk waar zo’n vliegende auto handig voor is: “Het product van PAL-V is bijvoorbeeld ideaal voor hulpdiensten om afgelegen gebieden te bereiken en vice versa. Op de Waddeneilanden in Nederland is zo’n toestel reeds besteld om bij spoed het vasteland sneller te kunnen bereiken.” Niet iedereen mag zomaar in een vliegende auto stappen. Dit heeft te maken met het reguliere luchtverkeer en de veiligheid. Puk legt uit hoe dit zit: “Er zijn natuurlijk veel regels aan verbonden, zeker in Nederland. Je mag niet zomaar opstijgen en voordat je gaat vliegen moet je vlucht gemeld worden bij de luchtverkeersleiding, die goedkeuring moet geven. Uiteraard moet je ook een licentie hebben om überhaupt te mogen vliegen. Dat kan middels een vereenvoudigde pilotenopleiding die PAL-V zelf aanbiedt.” Ook mag je niet zomaar opstijgen vanuit je oprit: Je mag alleen vanuit een landingsbaan vliegen, mits je vlucht goedgekeurd is. 

Zien we in Nederland over een tijdje overal vliegende auto’s? Nee, volgens Puk zullen de vliegende auto’s voorlopig vooral in het buitenland populair worden. “Denk bijvoorbeeld aan de Emiraten, waar veel meer plek is, er misschien wat minder regels aan verbonden zullen zijn en natuurlijk een hoop geld is. De vliegende auto zal enerzijds een luxeproduct zijn, naast de diverse praktische toepassingen.” De vliegende auto’s zullen voorlopig alleen geschikt zijn voor kortere afstanden.