We kunnen er niet omheen; Generatie Z, oftewel Gen Z, betreedt de arbeidsmarkt en dat brengt veel veranderingen met zich mee. Andere generaties en werkgevers kijken vaak afkeurend naar deze generatie, is dat wel terecht? Waar komt dan toch dat negatieve beeld, inclusief alle (voor)oordelen, over deze generatie vandaan?
Waarom kijken andere generaties op een negatieve manier naar Gen Z?
De generatie vóór Gen Z, de Millennials of Generatie Y, kreeg te maken met een hele andere situatie toen deze generatie de arbeidsmarkt betrad. Nu leven we in een tijd waar er een krapte is op de arbeidsmarkt, oftewel er is meer werk dan mensen, maar toen de Millennials de arbeidsmarkt betraden was er sprake van een tijd van werkloosheid. Vaak vinden eerdere generaties Gen Z bevoorrecht, verwend en/of vinden ze dat Gen Z een onrealistisch beeld heeft van de wereld. Dat komt doordat Gen Z voor zichzelf opkomt en eisen stelt. Maar waarom wordt dit als probleem gezien? Je zou kunnen zeggen omdat iedereen vanuit hun eigen perspectief beredeneerd. Omdat de vorige generatie in een andere situatie zat, waar geen plek was om eisen te stellen, wordt de huidige generatie als bevoorrecht beschouwd. Toch zullen de generaties samen moeten werken; maar hoe? Er kan gekeken worden vanuit een ander perspectief, namelijk dat het alleen maar goed is dat Gen Z voor zichzelf opkomt en dat zij in een positie staan waar dit mogelijk is. Een volgende generatie hoeft de pijn van de vorige generatie niet mee te dragen of beperkt worden in hun vrijheid om voor zichzelf op te komen, tenminste in deze situatie.
Gen Z op de werkvloer
Gen Z staat erom bekend een generatie te zijn die staat voor verandering. Verandering kan eng zijn en is niet altijd gewenst, maar veranderingen kunnen ook kansen bieden. Ja, ze stellen meer eisen, maar brengen ook veel goede eigenschappen met zich mee:
- Opgegroeid in een digitale wereld
- Maatschappelijk betrokken
- Zetten zich in voor verandering
- Zelfstandig en ambitieus
- Vinden voldoening belangrijker dan salaris
De nieuwe generatie is opgegroeid in de digitale wereld, zij weten dan ook als geen ander om te gaan met sociale media, de nieuwste technologie en bijbehorende software. Ook voelen zij zich verantwoordelijk voor – en zetten zich in voor – verandering, dit doen zij onder andere door sociale media. Gen Z’ers zijn ambitieus en zelfstandig, dit is terug te zien in de vraag naar ontwikkeling en groeimogelijkheden bij werkgevers. Daarnaast speelt het salaris niet zo’n grote rol als bij andere generaties. Gen Z verkiest voldoening en werksfeer boven het salaris.
Wat wil Gen Z terugzien bij werkgevers?
- Doorgroeimogelijkheden en ontwikkelingsmogelijkheden
- Remote werken en flexibele werktijden
- Goede werk/privébalans
- Focus op duurzaamheid
- Open communicatie
- Online zichtbaarheid
De werksfeer en secundaire arbeidsvoorwaarden zijn voor Gen Z van groot belang. Zo willen zij graag doorgroei- en ontwikkelingsmogelijkheden terugzien bij hun werkgever en hechten zij waarde aan een goede werk/privébalans. Zoals eerder beschreven voelt Gen Z zich verantwoordelijk voor het veranderen van de wereld, waardoor zij ook duurzaamheid terug willen zien bij werkgevers. Deze generatie komt voor zichzelf op en een werkomgeving met open communicatie is van belang hierbij. Gen Z is opgegroeid in een digitale wereld, ze zijn veel online te vinden en op sociale media, daarom is de online zichtbaarheid van een organisatie ook van belang. Dit is namelijk de manier om deze generatie te bereiken. Tot slot leiden Gen Z’ers over het algemeen een druk bestaan; ze voelen zich verantwoordelijk voor het veranderen van de wereld, ze ervaren een bepaalde prestatiedruk, zijn altijd online en hebben het gevoel dat bepaalde maatschappelijke problemen als last op hun schouders gelegd wordt. Een gevolg hiervan is de behoefte aan remote werken of flexibele werktijden.